شقاق چیست؟ چه علائمی دارد و چکونه می توان ان را درمان کرد؟
نوشته شده توسط : jody

شقاق مقعد یا آنال فیشر یک بیماری نشیمنگاهی بسیار دردناک است که به دلیل زخم سطحی یا پارگی در قسمت پوشش سلولی مقعد است. شقاق به شکل یک خط طولی است که در نیمه تحتانی کانال مقعد در ناحیه زیر خط دندانه‌ای به وجود می آید و چون این ناحیه دارای حسگرهای زیادی می باشد، باعث ایجاد یک شرایط بسیار دردناکبرای فرد می شود.

علائم و نشانه های شقاق یا فیشر مقعدی

درد شدید و خون‌ریزی از مقعد در حین خروج مدفوع. خون اغلب به شکل رگه‌ای بر روی مدفوع مساهده می شود. بعضی اوفات آنقدر درد شدید می شود که فرد اجازه معاینه را نمی‌دهد. در این موارد و نیز در مواردی که شک به آبسه پری آنال وجود دارد، ترجیح داده می شود فرد در زیر بیهوشی مورد بررسی قرار گیرد. شقاق حاد به صورت یک خط طولی است، در حالی که شقاق مزمن یک زخم بزرگ تر است که لبه‌های برجسته‌ای داشته و فیبرهای سفید عضله اسفنکتر داخلی مقعد در کف آن دیده می شود. معمولا در بخش بیرونی این زخم، یک منگوله پوستی(Skin tag) و در بخش درونی آن یک پاپیلای مقعدی هیپرتروفیه(sentinel pile) یا زائده نگهبان دیده می‌شود.

بهترین روشهای درمان شقاق یا فیشر

  •     درمان شقاق یا فیشر مقعد با لیزر
  •     جراحی شقاق یا فیشر مقعد به روش اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد
  •     درمان شقاق یا فیشر مقعد به روش دیلاتاسیون
  •     نحوه‌ی انجام اتساع یا دیلاتاسیون دریچه‌ی مقعد
  •     خطرات و عوارض ناشی از روش اتساع یا دیلاتاسیون دریچه‌ی مقعد
  •     جراحی شقاق یا فیشر مقعد
  •     مراقبت بعد از جراحی شقاق یا فیشر مقعد
  •     پیشگیری از عود شقاق یا فیشر مقعد


درمان شقاق یا فیشر مقعد با لیزر

با گسترش و پیشرفت علم روش‌های نوین و پیشرفته‌تری برای انواع بیماری‌ها ابداع شده است که می‌تواند با عوارض کمتر، با پروسه درمانی سریع‌تری به بیمار کمک کند. لیزر درمانی یکی از این روش‌های کم‌تهاجمی جدید است که در حال حاضر در درمان بسیاری از بیماری‌ها تاثیر بسزایی دارد و در بعضی بیماری‌ها حتی توانسته جایگزین اعمال جراحی سنگین و پرخطر شود. به تازگی لیزر توانسته در درمان شقاق یا فیشر مقعد نیز ایفای نقش کند. هر چند به علت تازگی به کارگیری از آن در این حیطه تا به حال نتوانسته به اندازه‌ی اعمال جراحی فیشر مقعدی خودنمایی کند، اما کمترین خصوصیت آشکار آن نداشتن عارضه‌ی بی‌اختیاری مدفوع و گاز روده است.

از دیگر ویژگی های مثبت درمان شقاق مقعد با لیزر انجام آن تحت بی‌حسی موضعی نه بی‌هوشی عمومی به شکل سرپایی و عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان است. در این روش برای دیدن محل شکاف یک ابزاری به نام اسپکولوم را درون مقعد قرار می‌دهند و بعد آن را باز و تنظیم می‌کنند. بدون دست‌کاری و تحریک محل ترک مقعد با استفاده از اشعه‌ی لیزر ناحیه‌ی آسیب‌دیده را ترمیم می‌کنند. لیزر درمانی تازه‌ترین تکنیک مدرن برای درمان شقاق مقعد است. در آینده‌ی نزدیک لیزر می‌تواند تبدیل به جایگزین مناسبی برای روش‌های دیگر شود.
در یک بررسی مطالعاتی بر روی ۲۵ بیمار مرد و زن ۲۰ تا ۷۵ ساله‌ی مبتلا به شقاق مزمن مقعد که لیزر درمانی شده بودند، به مدت شش ماه تا یک سال پیگیری شدند. میزان درد، خونریزی و ابتلا به یبوست در آنان به طور قابل توجهی بهبود یافته بود. از طرفی در هیچ کدام از بیماران، بیماری شقاق مقعد تا یک سال پیگیری عود نکرده بود. همچنین هیچ یک از آن‌ها دچار بی‌اختیاری مدفوع و یا ناتوانی در کنترل گاز روده نشده بودند. این بررسی نشان داد که لیزر درمانی فیشر مقعد روشی ساده، امن و مؤثر برای درمان آن است که می‌تواند با بی‌حسی موضعی در یک مرکز درمانی با حداقل عوارض ممکن بعد از عمل انجام شود.

در خصوص روشهای درمانی دیگر شقاق در مقالات بعد به طور مفصل خواهیم پرداخت.




:: برچسب‌ها: شقاق, فیشر, درمان شقاق, علائم شقاق, ,
:: بازدید از این مطلب : 613
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: