آشنایی با شیوه های جدید درمان کیست مویی
نوشته شده توسط : jody

عارضه ای که معمولا در آخرین نقطه ستون فقرات یا همان استخوان دنبالچه نمایان می‌شود و مشکلات زیادی برای فرد مبتلا ایجاد می‌کند، کیست مویی یا سینوس پیلونیدال است. ممکن است شما هم در نقاط مختلف بدنتان با برگشتن مو به داخل پوست و ایجاد جوش مواجه شده باشید که بعد از مدتی خود به خود رفع می شود. 

اما عارضه کیست مویی که در بخش بالایی خط باسن و مقعد ایجاد می شود معمولا به همین راحتی برطرف نشده و باید تحت درمان قرار گیرد. کیست مویی مقعدی (pilonidal sinus) همان برگشت مو به داخل پوست اطراف مقعد است که با چرک و عفونت همراه می‌شود و می‌تواند برای بیمار بسیار آزاردهنده باشد. این بیماری در افراد پرمو بیشتر دیده می‌شود اما عوامل دیگری هم در ایجاد آن دخیل هستند. 

 

منبع مقاله

 

مویی که به داخل برمی‌گردد معمولا سوراخی در زیر پوست ایجاد می کند که داخل آن عفونت جمع می شود و به همین دلیل باعث بروز التهاب و قرمزی می شود. عفونت کیست در مراحل ابتدایی ابتلا به این بیماری کم است و به همین دلیل فرد مبتلا در ابتدا علائم چندانی نخواهد داشت. 

درمان دارویی کیست پیلونیدال

همانطور که در بالا هم اشاره شد، اگر عفونت کیست مویی اندک باشد می توان به کمک دارو آن را درمان کرد. داروهایی که برای درمان عفونت و التهاب این عارضه استفاده می شوند شامل آنتی بیوتیک ها و داروهای مسکن مثل استامینوفن و ایبوبروفن می باشند. برای اثربخشی دارو باید آنها را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. همچنین استفاده از داروهای موضعی پماد و کرم هم می تواند به درمان این عارضه کمک کند. 

یک روش درمانی دیگر هم وجود دارد که در آن ماده ای شیمیایی به اسم فنل در موضع بیماری تزریق می شود که می تواند این عارضه را بهبود ببخشد.

جراحی کیست مویی

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که ریسک جراحی به روش های سنتی را می پذیرید، می توانید از روش های عمل کیست مویی به روش باز و بسته برای درمان بیماری خود استفاده کنید.

عمل باز کیست مویی: در عمل باز به وسیله تیغ جراحی برشی روی کیست ایجاد می شود و بافت بیماری بطور کامل حذف شده و عفونت و زائده های ایجاد شده بطور کامل تخلیه می شود. در این روش پزشک تصمیم می گیرد که محل جراحی را بخیه نزند تا به مرور زمان ترمیم شود. 

جراحی بسته کیست مویی: در این روش جراحی برشی بیضی شکل با توجه به میزان گسترش عفونت بیماری روی مقعد ایجاد می شود که پس از تخلیه و پاکسازی ناحیه، محل جراحی بخیه زده می شود. روش های جراحی سنتی نیاز به پانسمان و شستشوی زخم و مراقبت های بعد از عمل دارد و در روزهای ابتدایی شاهد خروج ترشحاتی از محل جراحی خواهید بود. به همین دلیل تعویض به موقع پانسمان و جلوگیری از تجمع باکتری در این محل برای پیشگیری از بروز عفونت بسیار حائز اهمیت است.

درمان کیست مویی با لیزر

جدیدترین روشی که برای درمان کیست مویی و سایر بیماری های ناحیه نشیمنگاه مورد استفاده قرار می گیرد، لیزر است. درمان کیست مویی با لیزر به دلیل اثربخشی بالا توانسته رضایت بسیاری از بیماران را جلب کند و امروزه به عنوان درمان قطعی این عارضه مورد استفاده قرار می گیرد. لیزر سینوس در مقایسه با جراحی دارای مزایای فراوانی است که در ادامه بخشی از آنها را با هم مرور می کنیم:

  • روش لیزر بدون بیهوشی و بصورت سرپایی انجام می شود.
  • لیزر یک روش قطعی است و آسیبی به بافت های مجاور وارد نمی کند.
  • درمان کیست مویی با لیزر بدون درد و خونریزی انجام می شود.
  • در این روش نیازی به پانسمان و مراقبت های بعد از جراحی نیست
  • لیزر کیست مویی در کمتر از نیم ساعت انجام می شود و نیازی به بستری شدن نمی باشد
  • احتمال بازگشت بیماری در این روش بسیار پایین تر از سایر روش هاست
  • روش لیزر هیچ یک از عوارض جراحی را به دنبال ندارد




:: برچسب‌ها: درمان کیست مویی,لیزر کیست مویی,درمان کیست مویی با لیزر ,
:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: