رژيم غذايي الياف دار
نوشته شده توسط : jody

استفاده كردن از يك رژيم غذايي الياف دار و آشاميدن آب زياد ممكن است بهترين چيزي باشد كه از ابتلاي به بواسير جلوگيري مي كند و يا آن را مداوا مي نمايد.

زيرا رژيم غذايي غيربهداشتي كم الياف منجر به خشك و سفت شدن مدفوع شده و در نتيجه بهنگام دفع بايستي فشار زيادي به خود بياوريم و به عبارتي ديگر براي دفع تقلا كنيم. اين تقلا و فشار به نوبه خود مي تواند بواسير را تشديد نموده و حتي در مواردي خود، بواسير ايجاد كند.براي افزودن الياف به غذاي خود، از ميوه و سبزيجات تازه استفاده نماييد. مصرف دانه ها (حبوبات) و غلات را به فراموشي نسپاريد، مورد استفاده قرار دهيد.


اگر از رژيم غذايي الياف دار بهره نمي گيريد، آن را مورد توجه و استفاده قرار دهيد و به تدريج آن را آغاز نماييد، البته بايد توجه داشته باشيد كه از مشكلات گاز معده حاصل از مصرف الياف بايستي اجتناب ورزيد. روزانه لااقل ۸ ليوان آب يا ساير مايعات بخوريد. (نوشابه هاي كافئين دار را به حساب نياوريد، زيرا آنها در واقع مايعات بدن را تخليه مي سازند)


اگر الياف خوردن و آب نوشيدن عادت ثابت شد، مدفوع نرم تر شده و به راحتي تخليه مي گردد. او اضافه مي كند، اين عادت موجب مي شود كه فشار و تقلا را از ركتوم خود دور سازيد.بواسير بيماري شايعي بوده و تا سن ۵۰ سالگي، حدود نصف بزرگسالان با خارش، درد و خونريزي كه مي توانند، نشانه بواسير باشند، برخورد مي نمايند. خوشبختانه، راههاي موثري براي درمان هموروئيد يا بواسير وجود دارد. خيلي از افراد با تغييرات در سبك زندگي و استفاده از درمان هاي خانگي مي توانند اين مشكل را آسان كرده و شدتش را كاهش دهند.

در هموروئيد داخلي، ممكن است در كاسه دستشويي خون براق و قرمز بعد از اجابت مزاج مشاهده نماييد. ممكن است خون مشاهده شده روي مدفوع شما باشد. هموروئيد داخلي غالبا رگهاي كوچك و متورم مي باشد كه در ديواره كانال مقعد ظاهر مي شود. درصورتيكه بواسير داخلي متورم شده و توسط ماهيچه هاي مقعد بر آن فشار وارد شود، احساس درد به شما دست مي دهد.

اگر هموروئيد ورم كند، بجز خون شما مخاط نيز برروي مدفوع خود مشاهده مي نماييد.بواسير خارجي سوزش داشته و زير پوست دلمه شده و باعث بوجود آمدن برجستگي دردناك و سختي مي شود. اين نوع دلمه ترومبوزه (thrombosed) و يا هموروئيد ناميده مي شود. پزشك شما با آزمايش و بررسي شما و گرفتن شرح حالتان مي تواند تشخيص دهد كه شما به بيماري بواسير مبتلا هستيد يا خير.اغلب موارد، درمان بواسير شامل راه كارهايي مي شود كه خود شما قادر به انجام آنها مي باشيد. اين راه كارها شامل، تغييرات در سبك زندگي و … مي شود.

اما بعضي از اوقات استفاده از دارو و يا جراحي براي درمان بواسير لازم مي باشد.برداشتن هموروئيد از طريق جراحي (هموروئيدكتومي) معمولا براي بيماري درجه ۳ يا ۴ استفاده مي شود. در اين عمل، هموروئيد داخلي و خارجي بريده مي شوند. زخم هاي به جامانده ممكن است بخيه شوند (در تكنيك بسته) يا بازبمانند (در تكنيك باز). درد پس از جراحي يك مساله مهم است و معمولا مخدرهاي ضددرد موردنياز است.

بيماران مي توانند ۴ ـ ۲ هفته بعد به سركارشان بازگردند.از ديگر عوارض هموروئيدكتومي، مشكل ادرار كردن است كه در ۵ درصد از بيماران اتفاق مي افتد و ممكن است براي تخليه مثانه، نياز به سوندگذاري باشد. در يك تا ۲ درصد بيماران نيز خونريزي با تاخير (۷ـ۴ روز پس از جراحي) اتفاق مي افتد. همچنين ممكن است باريك شدن مقعد ناشي از اثر زخم، شكاف ها، عفونت ها و لخته هاي خون پس از جراحي (در هموروئيد خارجي) نيز رخ دهد.

جديدترين تكنيك براي درمان هموروئيد، هموروئيدكتومي با روش درمان بواسير يا هموروئيد با ليزردوختن است كه يك درمان سريع و كم درد است و براي هموروئيدهاي درجه ۳ (اصولا داخلي) استفاده مي شود. در اين روش، يك لوله حلقوي و توخالي را به كانال مقعد وارد مي كنند و از طريق اين لوله، هموروئيد داخلي، بخيه زده مي شود. عوارض آن مشابه هموروئيدكتومي معمول است.

منبع: رژيم غذايي الياف دار براي درمان بواسير




:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 فروردين 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: