نوشته شده توسط : jody

 

بیماری بواسیر یا همان بیماری هموروئید، در اثر آسیب عروق مقعدی و گشاد شدن این عروق ایجاد می شود. بواسیر بیماری شایعی است که احتمال بروز آن در هر سنی وجود دارد، ولی اغلب کهن سالان را به خود درگیر می نماید.

بیماری بواسیر بسته به نوع عروق درگیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شود، از طرفی بواسیر داخلی  بسته به شدت بیماری به چهار درجه مختلف تقسیم می شود. تعیین درجه بیماری جهت انتخاب نوع درمان اهمیت ویژه ای دارد. که بهتر است این امر با مشورت پزشک انجام پذیرد.

اغلب موارد بیماری بواسیر به خصوص در درجات اولیه با راهکارهای خانگی و تغییر در سبک زندگی قابل حل و درمان است. اما در صورتی که بیماری به حالت مزمن درآمده و یا شدت یافته باید قبل از پیچیده تر شدن بیماری از درمان های تهاجمی برای برطرف کردن این عارضه استفاده نمود. در این مقاله قصد داریم، شما را با راهکارهای درمان خانگی هموروئید یا بواسیر آشنا کنیم که با تکیه بر آنها بتوانید، مشکل خود را حل نمایید. برخی از مهمترین روشهای درمان خانگی بواسیر به این شرح است:

دریافت فیبر کافی

مهمترین نکته برای درمان بیماری بواسیر برطرف کردن یبوست است. زیرا که یبوست نقشی اساسی در ایجاد بیماری، تشدید و نیز عود مجدد آن دارد. زیرا یبوست می تواند فشار بسیار زیادی را به عروق مقعدی در راست روده ایجاد نماید.

از آنجایی که بهترین راهکار طبیعی برای برطرف کردن یبوست، مصرف فیبر است، پزشکان تاکید بر این امر دارند که بیماران خوراکی های حاوی فیبر یعنی انواع میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهند. در حالت کلی میزان مصرف فیبر برای هر فرد 25 گرم در روز تعیین شده است. البته این میزان از فیبر بسته به سن و جنسیت فرد متغیر است.

انواع حبوبات مانند عدس و لوبیا، سبزیجات مثل نخود و همچنین میوه هایی مانند تمشک،سیب، گلابی و … از منابع سرشار از فیبر به شمار می روند.

نوشیدن آب کافی

یکی دیگر از راهکار ها برای درمان یبوست، نوشیدن آب کافی است. نوشیدن آب می تواند از طریق نرم نمودن مدفوع به درمان یبوست کمک ویژه ای نماید. زیرا با تامین آب مدفوع نرم شده و عبور آن از مقعد فشاری را ایجاد نمی کند.

میزان آب مورد نیاز برای هر فرد بسته به شرایط آب و هوایی زندگی و نیز میزان فعالیت روزانه متفاوت است، با این حال هر فرد باید به طور متوسط حداقل 8 لیوان آب در طول روز بنوشد.

تغییر در سبک زندگی

درمان خانگی بواسیر

تغییر در سبک زندگی می تواند به شدت بر وضعیت گوارش تاثیرگذار باشد که این امر خود ارتباطی مستقیم با بیماری بواسیر یا هموروئید دارد. یکی از مهمترین تغییرها در زندگی افزایش میزان فعالیت های روزانه است. نتایج تحقیقات بر روی مبتلایان به بواسیر ثابت کرده افرادی که فعالیت کمتری داشته و مداوم یک جا می نشینند، بیشتر از سایرین در معرض بیماری قرار می گیرند، پس لازم است حتما ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید. برای شروع می توانید حداقل 30 دقیقه در روز ورزش های سبک نظیر پیاده روی داشته باشید. در کنار ورزش رعایت برخی نکات می تواند تاثیرات جدی در برطرف کردن این بیماری داشته باشد، این نکات عبارتند از :

  • پرهیز از نشستن به مدت طولانی
  • اجتناب از بلند کردن و جابه جایی اجسام سنگین
  • پرهیز از زور زدن در توالت
  • پرهیز از سیگار
  • اجتناب از رابطه جنسی مقعدی
  • کاهش وزن

استفاده از گیاهان دارویی

بواسیر و گیاهان دارویی

یکی دیگر روشهای درمان خانگی بواسیر برطرف نمودن التهاب و نیز عفونت است. برای این منظور باید از داروهای ضد التهاب برای از بین بردن عفونت بواسیر استفاده نمود. لیست گیاهان کاربردی در درمان بواسیر عبارتند از :

  • سرکه سیب : سرکه سیب ماده ای ضد التهاب بسیار قوی است که می تواند از عفونت بواسیر جلوگیری نماید. برای این منظور کافی است. پنبه آغشته شده به سرکه سیب را بر روی مقعد استعمال نمایید.همچنین می توانید روزانه ترکیبی از عسل و سرکه سیب را بنوشید.
  • نارگیل : پژوهش ها ثابت کرده اند که آب نارگیل نارس می تواند در درمان خونریزی های هموروئیدی موثر باشد.
  • آب آلوئه ورا :  برای بهبود گوارش می توانید آب آلوئه ورا بنوشید و یا از نوشیدنی های آماده آلوئه ورا استفاده کنید.
  • سیر : برای این منظور چند عدد سیر را له کرده و با مقداری نمک مخلوط کنید. سپس پنبه ای را به این مواد آغشته نموده و بر روی بواسیر اعمال کنید.
  • کلم : تهیه و مصرف ترشی کلم یکی از راهکار های درمان بواسیر است زیرا این خوراکی دارای فیبر، ویتامین C  و غنی از آهن است.
  • روغن نارگیل : این روغن طبیعی می تواند در برطرف کردن عفونت و نیز تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد. به همین منظور می توانید مقداری از این روغن را بر روی ناحیه مورد نظر اعمال کنید و پس از مدتی بشویید.
  • فندق افسونگر : فندق افسونگر دارای تاثیرات مثبتی از جمله کاهش التهاب و تسکین جوش ها است. برای استفاده از فندق جادوگر برای درمان بواسیر کافی است، پنبه آغشته به این روغن را بر روی موضع مورد نظر بمالید. بهتر است این روش را حداقل 3 مرتبه در روز تکرار کنید.

حمام سیتز

حمام سیتز

حمام سیتز یا نشیمن یکی از روشهای اختصاصی برای درمان بیماری های نشیمنگاهی و تناسلی است. این روش درمان می تواند موجب افزایش گردش خون در این ناحیه شده و نیز با برطرف کردن عفونت و التهاب به درمان سریع تر بیماری کمک نماید.

برای این منظور کافی است لگن حمام و یا لگن مخصوص حمام سیتز که بر روی درپوش توالت نصب می شود را تهیه کرده و از آب گرم پر نمایید. درجه حرارات آب باید به نحوی باشد که پوست نسوزد. همچنین مقدار آب باید در حدی باشد که حداقل نواحی ران و کفل ها را پوشش دهد. می توانید برای مدت 20 دقیقه در این آب بنشینید. این روش درمانی را می توان 2 الی  3 مرتبه در روز تکرار نمود. افزودن مقداری نمک اپسوم و یا جوش شیرین به آب می تواند تاثیرگذاری آن را افزایش دهد.

منبع: ونک لیزر https://vanaklaser.ir/



:: برچسب‌ها: بواسیر , هموروئید , درمان بواسیر , درمان خانگی بواسیر , ,
:: بازدید از این مطلب : 238
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

سوزش در معده، می تواند موجب درد، خستگی، و فشار بر روی معده و شکم شود. سوزش معده بزرگ در حال بزرگ شدن و شایع شدن است، به دلیل استفاده از غذاهای غیر قابل هضم، مشکلات سلامتی، عفونت، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها و آب کلر دار ؛ عوامل متعددی در بروز درد معده دخالت دارند که در این بخش از سلامت نمناک بنا به درخواست کاربران قصد داریم شما را با مجموعه ای از این عوامل آشنا می کنیم پس همراه ما باشید تا تمام علل و دلایلی که موجب سوزش و درد معده می شوند را بشناسید.

 

عدم تحمل گلوتن: 

عدم تحمل گلوتن و حساسیت به این ماده در واقع به پروتئین موجود در جو، گندم و چاودار یکی دیگر از دلایل دردمعده است ؛ مشکلی که همراه با نفخ، اسهال، یبوست، خستگی مفرط و درد شکم است. 

ورم معده:

ورم معده یک نوع سوزش، آسیب و التهاب معده است. علایم رایجش شامل احساس سوزش پس از غذا یا هنگام دراز کشیدن، تهوع، نفخ شکم، درد شکمی، سکسکه و از دست دادن اشتها می باشد.

عدم تحمل لاکتوز: 

یکی از علل رایج درد معده در جهان همین عدم تحمل لاکتوز است ؛ عدم تحمل لاکتوز علائمی چون گاز، نفخ، آروغ، سوء هاضمه، تهوع، اسهال، یبوست و درد گرفتگی عضلات شکم دارد 

بیماری رفلکس معده (GERD):

بیماری رفلکس معده، مشکلی است که در آن بخش پایینی اسفنکتر مری به نحوی نامناسب باز می شود و یا به طور کامل بسته نمی شود و اجازه می دهد که اسیدهای شکمی به مری بیایند. عوامل ریسک بیماری رفلکس معده عبارتند از:چاقی، بارداری، سیگار کشیدن و خوردن محصولات اسیدی مانند مرکبات یا غذاهای مبتنی بر گوجه فرنگی . 

آلرژی های غذایی یا عدم تحمل:

احساس سوزش در معده و سینه می تواند ناشی از آلرژی یا عدم تحمل غذا باشد. این احساس هم می تواند بعد از خوردن رخ دهد. زمانی که فرد غذایی را مصرف می کند که نمی تواند تحملش کند و یا نسبت به آن حساسیت دارد، ممکن است تهوع و استفراغ را تجربه کند. سپس پزشک شما یک تست آلرژی تجویز خواهد کرد تا محدوده غذاهای محرک برای شما اعلام و تعیین شود. 

منبع: نمناک



:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

همان‌گونه که از نام زخم مری مشخص است ایجاد زخم در ناحیه مری می‌باشد، یعنی از حلق تا اسفنگتر فوقانی معده.

زخم گوارشی

وجود این زخم‌ها موجب احساس درد در ناحیه زیر و پشت استخوان‌های دنده و جناغ سینه می‌شود و بسته به عامل ایجاد کننده آن ممکن است از انواع داروهای آنتی اسید کاهش دهنده ترشح اسید معده یا سایر داروها و نیز رژیم‌های مخصوص غذایی برای کاهش این درد استفاده شود.
این درد در برخی مواقع با درد ناشی از بیماری‌های قلب یا ریه اشتباه گرفته می‌شود.

عوامل ایجاد کننده این‌گونه زخم‌ها
در ایجاد زخم مری عوامل متعدد و گسترده‌ای می‌توانند دخالت داشته باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به برگشت اسید از معده (رفلاکس معده)، اشاره نمود که این بازگشت اسید به تنهایی یا همراه با غذا به داخل مری موجب التهاب مری (ازوفاژیت) و سپس ایجاد زخم در آن می‌شود که خود آن هم می‌تواند ناشی از شل شدن اسفنگتر فوقانی معده به هر علت باشد. مواد خورنده و سوزاننده غیر خوراکی سمی مثل محلول‌های لوله‌بازکنی، برخی اسیدها که در منزل نگه‌داری می‌شوند و ...، یا حتی خوراکی در مقادیر و دوزهای بالا و نیز خوردن و گیر کردن قرص در مری باشد. یکی دیگر از عواملی که ممکن است در ایجاد این زخم‌ها نقش داشته باشد، ممکن است اشتباهات پزشکی در مواردی مثل آندوسکوپی و برخورد لوله آندوسکوپی با دیواره مری و ایجاد زخم در آن باشد. تشخیص نهایی زخم مری با آندوسکوپی امکان پذیر است.
توصیه‌های عمومی در زخم‌های لوله گوارشی به خصوص زخم مری
با توجه به اینکه مری از قسمت‌های ابتدایی لوله گوارشی می‌باشد حالت فیزیکی غذا و اینکه آبکی و شل باشد یا از قطعات جامد و سخت تشکیل شده باشد و حتی جویدن مناسب یا ناکافی غذا می‌تواند در کاهش یا افزایش طول دوره ترمیم زخم‌ها اثرگذار باشد.
کاهش حجم وعده‌های غذایی و افزایش تعداد وعده‌ها نیز چون احتمال رفلاکس اسید معده را کاهش می‌دهد می‌تواند در بهبود هر چه سریع‌تر زخم‌ها موثر باشد.
عدم نوشیدن آب فراوان قبل، هنگام و تا دو ساعت پس از صرف غذا و خودداری از دراز کشیدن بلافاصله (حداقل 30 دقیقه) پس از صرف غذا نیز احتمال رفلاکس که اصلی‌ترین عامل ایجاد زخم است را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. همچنین در صورت وجود اضافه وزن، وزن بیمار باید متعادل گردد.

 

ادامه در https://www.beytoote.com



:: برچسب‌ها: زخم گوارشی,زخم مری ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

وجود خون در ادرار یک نشانه نگران کننده است که حتما باید جدی گرفته شود و با تشخیص دلیل حتما درمان شود چرا که شاید همین مقدار کم خون موجود در ادرار علامت و هشداری برای توجه بیشتر به سلامتی باشد.

دیدن خون در ادرار شما می تواند هشدار دهنده باشد. در حالی که در بسیاری از موارد علت بی ضرر است، خون در ادرار (هماتوژیوم ) می تواند یک اختلال جدی را نشان دهد ، خون که می توانید ببینید هماتوریوم نادر است.

خونریزی ادراری که فقط در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است، (هماتوژیوم میکروسکوپی) نام دارد در هر صورت، تعیین اهمیت خونریزی مهم است و درمان بستگی به علت دارد.

علائم و نشانه‌های خون در ادرار:

1. هماتوژیوم قهوه ای، صورتی یا قرمز رنگ است. خونریزی کمی در آن مشاهده میشود و معمولا دردناک نیست با این وجود، لخته شدن خون در ادرار می تواند دردناک باشد.

2. خون در ادرار اغلب بدون علائم و نشانه های دیگر رخ می دهد. 

3. هر زمان که در ادرار خون دیدید به دکتر مراجعه کنید.

4. بعضی از داروها، از جمله ملین های Ex-lax و غذاهای خاصی از جمله چغندر، و انواع توت ها، می توانند باعث قرمزی ادرار شوند. تغییر در رنگ ادرار ناشی از مواد مخدر، غذا یا ورزش ممکن است طی چند روز از بین برود.

5.خون در ادرار متفاوت است، اما ممکن است نتوانید تفاوت را بگوئید. بهتر است که هر زمان که ادرار قرمز رنگ می بینید، به پزشک مراجعه کنید.

خون در ادرار مردان

علائم و نشانه های وجود خون در ادرار



:: برچسب‌ها: خون در ادرار ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 مهر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

بدن انسان پیچیده است و منزلگاه بسیاری از بیماری های بالقوه و ویروس ها است.هر بیماری نوعی از علائم را نشان می دهد که ما می توانیم به خاطر پیدا کردن یک درمان به رسمیت بشناسیم و مستند کنیم، اما گاهی علائم دو شرایط بسیار متفاوت می توانند با هم تداخل داشته باشند و سردرگمی ایجاد کنند این مورد درباره ی درد کمر و درد کلیه هم صدق می کند.

هر دوی این ها نشانه های مشابهی دارند اما دلایل کاملاً متفاوتی هم دارند. دانستن نشانه ها، محرک ها، و ویژگی های این شرایط می تواند به شما کمک کند که این دو را متفاوت کنید. اغلب افراد تصور می کنند ایجاد درد در ناحیه کمر به علت درد کلیه است و در این بخش یخوانید که درد کمر و درد کلیه چه علائمی دارند و تفاوت آنها مشخص است.

تفاوت بین کلیه درد و کمر درد :

1- شدت درد کمر در طول روز تغییر می کند. درد کلیوی معمولاً ثابت است و طبیعتا تیز و گاهی خسته کننده است. نکته این است که درد کلیه تغییر نمی کند و یا بهتر نمی شود تا زمانی که مشکل کلیه مورد درمان قرار گیرد.

2- درد کمر به وسیله درد در هر جایی در پایین کمر یا باسن نشان داده می شود.از سوی دیگر، درد کلیه نیز در کمر دیده می شود، اما معمولاً در بخش بین دنده ها و باسن به نام جناح رخ می دهد. 

3- محل درد کمر تغییر می کند:ممکن است به گردن، بالای کمر و یا در قسمت پایین کمر بسته به محل آسیب باشد.

4- درد کلیه به طور معمول از شدید تا جزئی طبقه بندی می شود، چرا که علل مختلف می تواند منجر به شدت متفاوتی از درد شود. برای مثال، سنگ کلیه، درد شدیدی را در جناح با حالت تهوع و استفراغ همراه دارد. 

5- تغییر درجات درد نیز برای توصیف درد کمر به کار می رود و درد مزمن "حاد" چهار تا دوازده هفته است و "مزمن" بیش از 12 هفته طول می کشد. 

6- درد کمر نیز به قسمت های دیگر بدن مثل پشت ران، کفل، ماهیچه و یا پا پخش می شود. درد کلیه ممکن است به پایین شکم و درون ران سرایت کند.

منبع: http://namnak.com



:: برچسب‌ها: کلیه درد ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody
دهانه رحم محلی در بین رحم و واژن است که در پایین‌ترین نقطه رحم و در بالاترین نقطه واژن قرار گرفته است. زمانی که مخاط صورتی رنگ داخل گردنه رحم به بافت مخملی و قرمز تغییر پیدا کند، به آن زخم دهانه رحم گفته می‌شود. (غالبا این قرمزی زمانی رخ می‌دهد که لایه داخلی دهانه رحم، تا بیرون آن کشیده شود) اما اصطلاح زخم که به این عارضه اطلاق می‌شود، یک اصطلاح کاملا عامیانه و غیر علمی است.
با این حال زخم دهانه رحم یکی از عارضه‌های شایعی است که هم در خانم‌های باردار و هم در خانم‌هایی که باردار نیستند ممکن است اتفاق بیفتد. اما این عارضه بیشتر در دوران بارداری شایع است و اغلب هنگام معاینات دوره‌ای تشخیص داده می‌شود. زخم دهانه رحم زمانی رخ می‌دهد که لایه داخلی کانال دهانه رحم به بیرون رشد کند. اگرچه این عارضه، مشکل چندان نگران کننده‌ای نیست، اما نباید به آن بی‌توجه بود.
دلیل زخم دهانه رحم چیست؟
این عارضه می‌تواند در اثر موارد زیر ایجاد گردد:
  -  ضربه
  -  مواد شیمیایی
  -  استفاده از تامپون
  -  سرطان دهانه رحم
  -  عفونت‌های طولانی مدت رحم
  -  زایمان‌های متعدد
  -  سطح بالای هورمون‌های زنانه
 
  -  استفاده طولانی مدت از آی یو دی و مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری در خانم‌های جوان
 
منبع: نی‌نی بان


:: برچسب‌ها: زخم دهانه رحم,زخم رحم, ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 23 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

اگزما الگوی واکنشی است که پوست در تعدادی از بیماری ها نشان می دهد. با قرمزی ، تاول هایی شروع می شود که حاوی مایع روشن ، قرمز است وباکتری ها را بالا می برد . وقتی تاول ها می ترکد مایع درون آن جاری می شود در اگزما مزمن، تاول ها برجستگی کمتری دارند و پوست ضخیم است. اگزما تقریبا همیشه خارش دارد.خارش پوست

خارش پوست

آیا اگزما انواع مختلفی دارد و عوامل و فاکتورهای خطر آن

حداقل 11 نوع مختلف بیماری پوستی وجود دارد که اگزما ایجاد می کنند . برای طرح درمان تشخیص آن ها مهم است. این کار اغلب آسان نیست.
درمان اگزما
 
دلایل اگزما 
درماتیت اتو پیک : این بیماری پایه ژنتیکی دارد و نوع متداول اگزما را ایجاد می کند. درماتیت اتوپیک در زندگی افراد با زمینه آلرژی زود شروع می شود ، اما به احتمال زیاد آلرژی ندارد. ، خارش روی گونه ها، گردن، آرنج و مچ پا و قوزک پا رخ می دهند.
درماتیت سوزش آور : زمانی اتفاق می افتد که پوست به طور مکرر در معرض شستشوی بیش از حد و یا مواد سمی قرار می گیرد.
درماتیت تماسی آلرژیک : پس از تماس مکرر به یک ماده، سیستم تشخیص ایمنی بدن در محل بعدی فعال می شود و درماتیت را ایجاد می کند. یک نمونه از این مورد ، آلرژی به پیچک سمی است.
درماتیت استازی :این بیماری عموما روی پاهای متورم افرادی رخ می دهد که گردش ضعیف در رگ های پاها دارند.
علت اگزما
بیماری های که موجب اگزما می شوند
Xerotic ( پوست خشک ): اگر خشکی بیش از حد شود ، پوست ترک می خورد و آسیب می بیند
درماتیت سبورئیک :یا شوره ای در پوست سر، صورت، گوش ها و گاهی اوقات میانه سینه بزرگسالان خارش ایجاد می کند. کودکان، مبتلا زیاد گریه می کنند، تاول پشت گوش ها کاملا گسترده و تمام بدن را می گیرد .
انواع اگزما 
عفونت های قارچی :می تواند الگوی مشابه بسیاری از انواع دیگر اگزما را ایجاد کند، اما قارچها زیر میکروسکوپ باجزئیات قابل دید هستند
پوست زخمی : این بیماری از هجوم انگل های انسانی ناشی می شود و ممکن است جوش شبیه دیگر انواع اگزما را ایجاد کند.
اگزمای دیس هیدروتیک:بیماری شایع است که به طور معمول دست ها و گاهی اوقات پا ها را با ایجاد خارش و تاول ها روی کف دست و پا تاثیر می گذارد.
lichen simplex: این ویروس باکتری های پوست را تولید می کند که عموما روی ساق پا و گردن یافت می شوند .
اگزما نومولار یا سکه ای : یک عبارت غیر اختصاصی برای باکتری های سکه ای است که اغلب روی پایین پاهای افراد مسن ایجاد می شود .
درمان اگزما
 


:: برچسب‌ها: انواع اگزما , علت اگزما , ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

اکثر سرطان های روده بزرگ از تومورهای خوش خیم شروع می شوند که به آن ها پولیپ های آدنوماتیک هم گفته می‌شود. این تومورها روی دیواره های داخلی روده بزرگ شکل می گیرد. سلول های سرطانی ممکن است از طریق تومورهای بدخیم به سایر قسمت های بدن، سیستم گردش خون و سیستم های لنفاوی گسترش پیدا کنند. این سلول های سرطانی می توانند در فرایندی به نام متاستاز رشد کرده و به بافت های سالم در اطراف بدن و در سراسر بدن حمله کنند. این حالت یک وضعیت جدی بوده است که به سختی قابل درمان است.

 
نشانه های سرطان کولون

معمولا در مراحل اولیه علائمی وجود ندارد، اما علائم زیر ممکن است به عنوان پیشرفت های سرطان ایجاد شود.

  • اسهال یا یبوست
  • دفع مکرر از روده
  • تغییر در قوام مدفوع
  • کاهش وزن غیرمتعارف
  • مدفوع شل و باریک
  • خونریزی رکتال یا خون در مدفوع
  • درد شکمی، گرفتگی، نفخ، یا باد معده
  • درد هنگام دفع
  • ضعف و خستگی
  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • نارسایی کمبود آهن

منبع: https://nabzema.com



:: برچسب‌ها: سرطان کولون , سرطان روده بزرگ ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 شهريور 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

یکی از مشکلات رایج،بی اختیاری ادرار و یا  فقدان کنترل مثانه است که اغلب باعث خجالت می شود. میزان شدت از خروج ادرار در هنگامیکه شما سرفه یا عطسه می کنید تا نیاز فوری به دفع ادرار که بصورت ناگهانی است و شما نمی توانید به موقع به توالت برسید، می باشد. درصورتیکه بی اختیاری ادرار، فعالیت های روزانه ی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، بی تردید به پزشک خود مراجعه نمایید. برای بیشتر افراد، تغیرات ساده در شیوه زندگی یا درمان های پزشکی، می تواند سختی را آسان و یا باعث توقف بی اختیاری ادراری شود. 
  
نشانه های بی اختیاری
 
بعضی از مردم گاهی نشت و خروج مقدار جزئی ادرار را تجربه می کنند و بقیه در مواقع بسیاری لباس هایشان را خیس می کنند. 

انواع بی اختیاری اداراری شامل موارد زیر می شود: 

  •  بی اختیاری فوری: شما نیاز ناگهانی به دفع ادرار دارید و به دنبال آن خروج غیر ارادی ادرار صورت می گیرد. این نوع بی اختیاری ممکن است به دلیل یک عارضه کوچک مثل عفونت ادراری و یا یک عارضه جدی تر مثل اختلال عصبی یا دیابت باشد.

•    بی اختیاری استرسی (ناشی از فشار): ادرار وقتی نشت می کند که شما روی مثانه خود با سرفه، عطسه، خندیدن، ورزش کردن یا بلندکردن چیزهای سنگین، فشار وارد می کنید. 

•    بی اختیاری سرریزی: شما چکیدن دائمی یا مکرر ادرار ناشی از عدم خالی شدن کامل مثانه را تجربه می کنید. 

•    بی اختیاری عملکردی: اختلالی جسمی یا روانی مانع از حضور به موقع شما در توالت می شود. بعنوان مثال، اگر شما آرتروز شدید دارید، ممکن است نتوانید دکمه شلوارتان را به موقع باز کنید. 

•    بی اختیاری مختلط: شما بیش از یک نوع از بی اختیاری های ادارای را تجربه می کنید. 

علت بی اختیاری ادرار 

بی اختیاری ادراری، یک بیماری نیست، بلکه یک علامت است. می تواند ناشی از عادات روزانه، عوارض پزشکی یا مشکلات جسمی باشد. یک ارزیابی کامل توسط پزشک می تواند به تشخیص آنچه که در پشت این بی اختیاری است به شما کمک کند. 

الکل 
کافئین 
چای و  قهوه بدون کافئین 
نوشیدنی های گاز دار (دی اکسید کربن) 
شیرین کننده های مصنوعی 
شیره ذرت 
غذاهای با ادویه، قند یا اسید زیاد، مخصوصاً مرکبات 
داروهای قلبی و فشارخون، داروهای مسکن و داروهای آرام بخش (سست کننده) عضلات 
دوز بالای ویتامین های B  و C 

همچنین بی اختیاری ادراری ممکن است ناشی از عارضه ای پزشکی باشد که براحتی قابل درمان است، مثل: 

  •    یبوست: رکتوم، نزدیک مثانه قرار گرفته است و بسیاری اعصاب مشترک دارند. مدفوع سفت و متراکم در رکتوم شما باعث بیش فعالی اعصاب و افزایش فراوانی ادرار می شود. 

•    عفونت مجرای ادراری: عفونت ها می توانند باعث سوزش مثانه، موجب دفع ادرار بسیار اورژانسی شما و گاهی اوقات بی اختیاری شوند. از دیگر علائم و نشانه های عفونت مجرای ادراری احساس سوزش در هنگام دفع ادرار با بوی عفونت است. 

منبع: www.asriran.com



:: برچسب‌ها: بی اختیاری ادرار , ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 مرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

سرطان دهانه رحم یا سرویکس زمانی ایجاد می‌شود که در دهانه رحم، سلول‌ها به طور غیر عادی رشد کرده و به سایر بافت‌های بدن حمله می‌کنند. زمانیکه بیماری تهاجمی است، بافت‌های عمقی تر دهانه رحم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است به سایر قسمت‌های بدن، از جمله کبد، مثانه، واژن،ریه‌ها و رکتوم گسترش یابد.
با این حال، روند رشد سلول‌های سرطان دهانه رحم آهسته است، بنابراین پیشرفت آن از مرحله تغییرات پیش سرطانی، فرصتی برای پیشگیری، تشخیص زود هنگام و درمان فراهم می‌آورد. روش‌های بهتر تشخیصی به کاهش سرطان دهانه رحم در طول چندین دهه کمک کرده است.
اکثر زنانی که تغییرات پیش از سرطانی در دهانه رحم آنها تشخیص داده می‌شود در سن ۲۰ و ۳۰ سالگی خود هستند، اما سن متوسط زنان هنگام تشخیص سرطان دهانه رحم در اواسط دهه ۵۰ است. این تفاوت در سنی که در آن تغییرات پیش سرطانی اغلب تشخیص داده می‌شود و سنی در آن سرطان تشخیص داده می‌شود، روند پیشرفت کُند این بیماری و دلیل اینکه چرا این بیماری می‌تواند درصورت انجام اقدامات مناسب پیشگیری شود، را مشخص می‌کند.

 

علل سرطان دهانه رحم

علل سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم با تغییرات غیر طبیعی در بافت دهانه رحم شروع می‌شود. خطر ابتلا به این تغییرات غیر طبیعی با عفونت با ویروسی پاپیلومای انسانی (HPV) مرتبط است. علاوه بر این، رابطه جنسیزودهنگام، داشتن شرکای جنسی متعدد و مصرف قرص‌های ضد بارداری خوراکی (قرص‌های کنترل بارداری) خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهند، زیرا این موارد خطر قرار گیری در معرض ویروس پاپیلومای انسانی را بیشتر می‌کنند.

سیگار کشیدن یکی دیگر از عوامل خطر برای ابتلا به سرطان دهانه رحم است. مواد شیمیایی در دود سیگار با سلول‌های دهانه رحم ارتباط برقرار می‌کنند و باعث تغییرات پیش سرطانی می‌شوند که ممکن است در طول زمان به سرطان منتهی شود. خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در افراد سیگاری دو تا پنج برابر بیشتر از جمعیت عمومی است.

علاوه بر این، زنان مبتلا به HPV بیشتر احتمال دارد که دچار سرطان دهانه رحم شوند. دخترانی که فعالیت جنسی خود را قبل از ۱۶ سالگی یا در طول سال شروع دوره قاعدگی آغاز می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

مشخص شده است انواع HPV، ویروسی که انواع مختلف آن باعث زگیل‌های پوستی، زگیل‌های تناسلی و سایر اختلالات پوستی غیر طبیعی می‌شود، در بسیاری از تغییرات در سلول‌های رحم که ممکن است در نهایت منجر به سرطان شوند، نقش دارند. انواع خاصی از HPV نیز به سرطان‌های مربوط به فرج، مهبل (واژن)، آلت تناسلی، مقعد، زبان و لوزه‌ها مرتبط هستند. مواد ژنتیکی که از انواع خاصی از HPV (زیرمجموعه‌هایی با خطر بالا) منشاء می‌گیرند در بافت‌های دهانه رحم وجود دارند که نشان دهنده تغییرات سرطانی یا پیش آگهی سرطان هستند.

استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری، به ویژه اگر بیشتر از پنج سال ادامه یابد، خطر ابتلا بهسرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد زیرا باعث کاهش استفاده از کاندوم می‌شود.

 

منبع: https://rastineh.com



:: برچسب‌ها: سرطان دهانه رحم , ,
:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 تير 1398 | نظرات ()