نوشته شده توسط : jody

سرطان دهانه رحم یا سرویکس زمانی ایجاد می‌شود که در دهانه رحم، سلول‌ها به طور غیر عادی رشد کرده و به سایر بافت‌های بدن حمله می‌کنند. زمانیکه بیماری تهاجمی است، بافت‌های عمقی تر دهانه رحم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است به سایر قسمت‌های بدن، از جمله کبد، مثانه، واژن،ریه‌ها و رکتوم گسترش یابد.
با این حال، روند رشد سلول‌های سرطان دهانه رحم آهسته است، بنابراین پیشرفت آن از مرحله تغییرات پیش سرطانی، فرصتی برای پیشگیری، تشخیص زود هنگام و درمان فراهم می‌آورد. روش‌های بهتر تشخیصی به کاهش سرطان دهانه رحم در طول چندین دهه کمک کرده است.
اکثر زنانی که تغییرات پیش از سرطانی در دهانه رحم آنها تشخیص داده می‌شود در سن ۲۰ و ۳۰ سالگی خود هستند، اما سن متوسط زنان هنگام تشخیص سرطان دهانه رحم در اواسط دهه ۵۰ است. این تفاوت در سنی که در آن تغییرات پیش سرطانی اغلب تشخیص داده می‌شود و سنی در آن سرطان تشخیص داده می‌شود، روند پیشرفت کُند این بیماری و دلیل اینکه چرا این بیماری می‌تواند درصورت انجام اقدامات مناسب پیشگیری شود، را مشخص می‌کند.

 

علل سرطان دهانه رحم

علل سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم با تغییرات غیر طبیعی در بافت دهانه رحم شروع می‌شود. خطر ابتلا به این تغییرات غیر طبیعی با عفونت با ویروسی پاپیلومای انسانی (HPV) مرتبط است. علاوه بر این، رابطه جنسیزودهنگام، داشتن شرکای جنسی متعدد و مصرف قرص‌های ضد بارداری خوراکی (قرص‌های کنترل بارداری) خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهند، زیرا این موارد خطر قرار گیری در معرض ویروس پاپیلومای انسانی را بیشتر می‌کنند.

سیگار کشیدن یکی دیگر از عوامل خطر برای ابتلا به سرطان دهانه رحم است. مواد شیمیایی در دود سیگار با سلول‌های دهانه رحم ارتباط برقرار می‌کنند و باعث تغییرات پیش سرطانی می‌شوند که ممکن است در طول زمان به سرطان منتهی شود. خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در افراد سیگاری دو تا پنج برابر بیشتر از جمعیت عمومی است.

علاوه بر این، زنان مبتلا به HPV بیشتر احتمال دارد که دچار سرطان دهانه رحم شوند. دخترانی که فعالیت جنسی خود را قبل از ۱۶ سالگی یا در طول سال شروع دوره قاعدگی آغاز می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

مشخص شده است انواع HPV، ویروسی که انواع مختلف آن باعث زگیل‌های پوستی، زگیل‌های تناسلی و سایر اختلالات پوستی غیر طبیعی می‌شود، در بسیاری از تغییرات در سلول‌های رحم که ممکن است در نهایت منجر به سرطان شوند، نقش دارند. انواع خاصی از HPV نیز به سرطان‌های مربوط به فرج، مهبل (واژن)، آلت تناسلی، مقعد، زبان و لوزه‌ها مرتبط هستند. مواد ژنتیکی که از انواع خاصی از HPV (زیرمجموعه‌هایی با خطر بالا) منشاء می‌گیرند در بافت‌های دهانه رحم وجود دارند که نشان دهنده تغییرات سرطانی یا پیش آگهی سرطان هستند.

استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری، به ویژه اگر بیشتر از پنج سال ادامه یابد، خطر ابتلا بهسرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد زیرا باعث کاهش استفاده از کاندوم می‌شود.

 

منبع: https://rastineh.com



:: برچسب‌ها: سرطان دهانه رحم , ,
:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

استفاده از داروی گیاهی بواسیر یکی از راهکارهای موقتی و گاهاً موثر درمان آن محسوب می شود. اما قبل از بررسی آن به معرفی این بیماری می پردازیم. بواسیریا هموروئید از بیماری های مزمن روده محسوب می شود، این بیماری در اثر وارد آمدن فشار به مقعد ایجاد شده و موجب تورم و گشاد شدن عروق در این ناحیه می گردد. علائم بواسیر شامل درد، خونریزی، سوزش و خارش مقعد است. در این مقاله قصد داریم شما را با راهکار درمان علائم این بیماری از طریق مصرف داروی گیاهی بواسیر آشنا نماییم.

داروی گیاهی بواسیر

مصرف داروی گیاهی بواسیر را می توان در دسته روش های خانگی معرفی نمود. این روش در برخی موارد می تواند در درمان این عارضه تاثیرگذار باشد. البته در اغلب موارد درمان موقتی است و برای نتیجه گیری لازم است در کنار استفاده از داروی گیاهی بواسیر از روش های پزشکی و قطعی درمان این بیماری نیز استفاده کنید. هرگز قبل از مشورت با پزشک از این داروها استفاده نکنید. برخی از داروهای مناسب برای درمان این بیماری بدین شرح است :

آلوئه ورا

خواص بیشمار گیاه آلوئه ورا موجب شده در درمان انواع بیماری ها از جمله بواسیر کاربرد داشته باشد. این دارو دارای خاصیت قابض بوده و میتواند در کاهش خونریزی و بهبود زخم تاثیر گذار باشد. از طرفی این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی است و می تواند التهاب، سوزش و خارش ناشی از بواسیر را درمان نماید.

روش مصرف : برای استفاده از آلوئه ورا می توانید آن را میل کنید (حداقل ۴ قاشق غذاخوری) و یا ژل آن را استخراج کرده و بر روی ناحیه بواسیر استعمال نمایید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل
روغن نارگیل دارای خواص دارویی بسیاری است به طور مثال از این روغن برای حفظ کیفیت مو، سلامت قلب، کاهش وزن، تقویت دستگاه ایمنی بدن، بهبود وضعیت گوارش و …. استفاده می شود. به همین ترتیب ویژگی های این روغن موجب شده بتوان از آن در درمان بیماری بواسیر نیز استفاده نمود.

روش مصرف : برای این منظور لازم است روغن نارگیل را بر روی نواحی بواسیر استعمال نمایید، مدتی را صبر نموده و سپس ناحیه را با استفاده از آب گرم شستشو دهید.

کیسه چای سیاه

کیسه چای

کیسه چای سیاه دارای ماده ای به نام اسید تانیک است که این ماده دارای خاصیت قابض است پس می توان آن را به عنوان داروی گیاهی بواسیر معرفی نمود. استفاده از کیسه چای سیاه می تواند درد و التهاب ناشی از بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

روش مصرف : برای این منظور لازم است، کیسه چای را برای مدت ۱۰ دقیقه درون آب داغ قرار دهید سپس آن را خارج نموده و پس از خنک شدن بر روی رگ های متورم قرار دهید. راه دیگر این است که کیسه چای مرطوب را درون یخچال قرار دهید سپس آن را خارج کرده و بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. این روش را باید ۲ الی ۳ مرتبه در روز تکرار کنید.

گیاه استون روت

گیاه دارویی استون روت، داروی گیاهی بواسیر است، خواص این گیاه موجب کاهش فشار وارده در عروق بواسیری می گردد و التهاب را کاهش میدهد. از سایر ویژگی های این گیاه می توانیم به اثرات آرام‌بخشی، تقویتی، قابض، ضد تشنج، آنتی‌اکسیدانی و ادرار آوری اشاره کنیم.

روش مصرف : برای استفاده از این گیاه لازم است مقدار از عصاره آن را تهیه کرده و آن را مستقیماً بر روی ناحیه درگیر استعمال نمایید.

جوز هندی

جوز هندی دانه‌ی سفت و خشک شده‌ی درخت جوز است. این دارو می تواند به مشکل موثری در درمان بواسیر موثر باشد. این دارو گوارش را بهبود بخشیده و درمان اسپاسم معده و آلزایمر تاثیرگذار است.

روش مصرف : برای استفاده از این داروی گیاهی بواسیر لازم است دوبار در روز و هر بار یک قاشق چای خوری از این گیاه را صبح و شب مصرف نمایید.

بیشتر بخوانید :

https://dribbble.com/shots/6043357-

https://www.webwiki.com/jarah.clinic

https://dribbble.com/shots/6038174--vaaft

https://www.youtube.com/watch?v=CG0OL1SP2r4&feature=youtu.be

https://forum.pasja-informatyki.pl/user/jarahclinic

http://goliajoodi.ninipage.com/post-21.nini

http://www.pearltrees.com/jarahclinic#l552

https://www.business.com/advice/member/p/mandy-jody/

http://prlog.ru/analysis/jarah.clinic

https://durevealimage.net/index.php?user/809-golia70/

 



:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

بواسیر یا هموروئید بیماری بسیار شایعی است که می تواند هر گروه و رده سنی را درگیر کند. اما از آنجایی که با افزایش سن عضلات مقعد تضعیف می شوند، احتمال بروز آن در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر می شود. بواسیر در کودکان همراه با درد و التهاب بسیاری است که موجب آزار کودک دلبندتان می شود، توجه به نشانه ها و علائم بواسیر در کودکان به شناسایی سریع تر و انتخاب روش درمان کمک می کند.

علت بواسیر در کودکان

علت بواسیر در کودکان سبک زندگی اشتباه است. مهمترین علت بروز این بیماری در کودکان را می توان رژیم غذایی نادرست و بدون فیبر عنوان کرد که زمینه را برای یبوست فراهم نموده و به بواسیر می انجامد. از سایر علل بروز بواسیر در کودکان می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • عدم تحرک کافی
  • عدم مصرف کافی آب
  • یبوست مزمن

علائم بواسیر در کودکان

توجه به علائم کودک می تواند در حل کردن سریع تر این مشکل کار ساز باشد، بسته به اینکه کودک در کدام مرحله از بیماری قرار دارد، علائم مختلفی ایجاد می شوند. به طور مثال ممکن است کودک دچار تورم و بیرون زدگی عروق شود و یا هیچ بیرون زدگی مشاهده نشود. از علائم بواسیر در کودکان می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • خارش و سوزش
  • حساسیت
  • درد
  • خونریزی حین اجابت مزاج

پیشگیری از بواسیر در کودکان

برای پیشگیری از بواسیر باید رژیم غذایی کودک را کنترل کنید تا از یبوست جلوگیری نمایید. برای این منظور مصرف میوه و سبزیجات پر فیبر و مصرف کافی آب و مایعات توصیه می شود.همچنین افزایش فعالیت کودک می تواند در پیشگیری از بواسیر موثر باشد. والدین موظف هستند به کودکان خود آموزش دهند تا به محض احساس نیاز به اجابت مزاج، به دستشویی مراجعه کنند. همچنین باید از زور زدن پرهیز کرده و زمان زیادی را دستشویی نمانند.

بواسیر کودکان

 

درمان خانگی بواسیر در کودکان

بواسیر در کودکان، اغلب موارد در مراحل ابتدایی است و نیاز به درمان های تهاجمی ندارد. در نتیجه تنها با چند راهکار ساده در خانه قابل درمان است. برخی از نکاتی که برای درمان بواسیر در کودکان توصیه می شود، به این شرح است :

  • رژیم غذایی پر فیبر : مصرف کافی میوه ها و سبزیجات به درمان یبوست و به دنبال آن درمان بواسیر کمک می کند.
  • مصرف کافی مایعات : اگر آب و مایعات به اندازه کافی مصرف شوند، از یبوست و سفت شدن مدفوع که آسیب به رکتوم را به دنبال دارد، پیشگیری خواهد شد. هر فردی باید حداقل روزانه ۸ لیوان آب مصرف نماید.
  • حمام سیتز : در صورتی که کودک حداقل به مدت ۳۰ دقیقه به خصوص بعد از اجابت مزاج در آب گرم بنشیند، به درمان بیماری کمک می شود.
  • کمپرس آب گرم : استفاده از کمپرس آب گرم، موجب افزایش گردش خون در این ناحیه شده و درمان هموروئید را به دنبال دارد.
  • کمپرس سرد : استفاده از سرما در نواحی اطراف مقعد موجب کاهش درد می شود.
  • ورزش : فعالیت بدنی کافی در پیشگیری و نیز درمان بواسیر موثر است.
  • رعایت بهداشت مقعد : بهداشت مقعد در درمان این بیماری موثر است، البته لازم است پس از شستشو ناحیه مقعد را به آرامی و با حوله خشک نمایید.
  • دارو : در مواردی که کودک درد شدیدی را حس می کند، می توان با مصرف استامینوفن با دوز مناسب کودکان درد را کاهش داد.

در صورتی که کودک با روش های ذکر شده درمان نشود؛ لازم است به پزشک مراجعه نموده و با وی در رابطه با سایر روش های درمانی مشورت نمایید. در موارد حاد از روش هایی نظیر جراحی برای درمان استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : 

https://twitter.com/clinicnovin

https://www.linkedin.com/in/clinic-novin-20750516a/

https://www.pinterest.com/clinicnovin/

https://www.facebook.com/pg/clinicnovin/about/

https://tamasha.com/v/PlyKZ

https://thimpress.com/forums/users/novin70/

http://yon.ir/8YA6j

https://www.youtube.com/watch?v=85urBNaGHWM&feature=youtu.be

http://www.webestools.com/profile-42265.html

http://yon.ir/tQO28

https://sol.1c.ru/forum.php?PAGE_NAME=profile_view&UID=27534

https://de.quora.com/profile/Clinic-Novin

https://mootools.net/forge/profile/novin70

https://bionumbers.hms.harvard.edu/bionumber.aspx?&id=116523

https://forum.mlmarketing.ir/thread2952.html#post3869

https://dribbble.com/shots/6125230-

https://peatix.com/user/4470024/view

https://www.smashwords.com/profile/view/novin70

https://profiles.wordpress.org/novin70/

http://www.vidofa.com/video/G28DF8DEY5LZ



:: بازدید از این مطلب : 352
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

شقاق یا فیشر از انواع نسبتاً شایع بیماری های مقعدی است که افراد را در سنین مختلف درگیر می کند، شقاق به معنی ایجاد ترک در دیواره مقعد است که همراه با درد شدید بروز می کند، از دیگر علائم ابتلا به این عارضه می توانیم به سوزش، خارش، خونریزی و … اشاره کنیم. اگر شقاق درمان نشود، زخم ایجاد شده عمیق تر شده و به طبع علائم ایجاد شده تشدید می شوند. اولین راهکار درمان شقاق بعد از تغییر رویه زندگی یعنی تحرک و تغییر رژیم غذایی، مصرف دارو و پماد است. این بیماری در اغلب موارد با مصرف دارو بهبود می یابد به خصوص اگر در مراحل ابتدایی خود باشد. درمان دارویی در ۵۰% موارد شقاق مزمن موثر واقع می شود. در ادامه به معرفی بهترین دارو ها و پماد برای درمان شقاق می پردازیم :

آنتی فیشر

آنتی فیشر

پماد آنتی فیشر از بهترین پماد ها برای درمان شقاق مقعد است، که در بهبود علائم بیماری از جمله درد، سوزش، خارش و …موثر است. آنتی فیشر با استفاده از داروهای گیاهی دارمازو ( دارای تانِیک اسِید است و خاصیت قابض دارد.) و عصاره های بابونه ( دارای خاصیت ضد التهاب و ضد اسپاسم است که برای درمان زخم های غشای مخاطی مناسب است.) تولید می شود و با مداومت در مصرف به درمان شقاق مقعدی کمک می کند. برای مصرف این دارو کافی است زخم شقاق را با آن پوشش دهید. مصرف این دارو به جز موارد حساسیت های شدید منع مصرف ندارد.

پماد گلیسیرین تری نیترات

پماد گلیسیرین تری نیترات از معروف ترین پماد ها برای درمان شقاق مقعدی است، عملکرد این دارو به گونه ای است که جریان خون در ناحیه مقعدی را افزایش داده و از طرفی با کاهش فشار وارده به عضله مقعد، موجب تسریع بهبود زخم شقاق می گردد. مصرف این پماد باید ۸ الی ۱۲ ساعت یکبار با توجه به شرایط بیمار و نظر پزشک باشد، البته بهترین زمان مصرف دارو بلافاصله قبل از اجابت مزاج است. عوارض جانبی این دارو به این شرح است :

  • سردرد
  • سرگیجه
  • کاهش فشار خون

لازم است تا ۲۴ ساعت پس از مصرف گلیسیرین تری نیترات از داروهای درمان اختلال نعوظ مثل سیلدنافیل (Viagra)، تادالافیل (Cialis) و یا واردنافیل (لویترا) استفاده نکنید. دوره درمانی با این دارو بین ۶ الی ۸ هفته تعیین شده است.

پماد مسدود کننده کانال کلسیم

پماد مسدود کننده کانال کلسیم یکی دیگر از داروهای تجویزی برای درمان شقاق مقعد است، عملکرد این دسته از داروها شامل جلوگیری ورود کلسیم به داخل سلول و خروج کلسیم از ذخایر سلولی است تا از این طریق با کاهش فشار خون به درمان شقاق کمک نماید. نوع خاصی از پماد های مسدود کننده که دیلتیازم نام دارد، به درمان شقاق کمک می کند، نوع موضعی این دارو عوارض جانبی کمتر و اثر بخشی بیشتری را به دنبال دارد. شایع ترین عارضه پس از مصرف دیلتیازم سردرد است.

پماد لیدوکائین

لیدوکائین

همانطور که میدانید مهمترین علامت شقاق درد شدید آن است که حاصل فشار بیش از اندازه به عضله مقعد است. پماد لیدوکائین با دارا بودن خاصیت ضد التهابی و ضد دردی، علائم بیماری شقاق مانند خارش، درد، سوزش و … را از بین برده و در بهبود زخم این بیماری نیز موثر است. البته مصرف این دارو باید زیر نظر پزشک و مقدار تجویز وی باشد، زیرا لیدوکائین امکان مصرف طولانی مدت را ندارد.

منبع: کلینیک نوین

مطالب مرتبط: http://yon.ir/AtQeV

https://www.balatarin.com/permlink/2019/6/23/5121397

http://www.emdadgar.com/forum/showthread.php?tid=16453

https://www.balatarin.com/permlink/2019/6/22/5120755

https://www.balatarin.com/permlink/2019/6/20/5119343

http://forum.kishtech.ir/showthread.php?tid=31624

https://www.edocr.com/user/jarahclinic

https://www.edocr.com/v/nojvyap4/jarahclinic/

http://www.class8om.loxblog.com/forum/?p=1070&fid=1070

https://dribbble.com/shots/6602540-

https://britishforcesdiscounts.co.uk/biz/a/93625-jarahclinic

https://ello.co/jody70/post/zyf8z2bixzruseq3enhlra

http://yon.ir/8PbuX

https://onmogul.com/novin70

http://economist.rudn.ru/4images/member.php?action=showprofile&user_id=21753

https://www.sandiegoreader.com/users/novin70/

https://www.quibblo.com/user/novin70

http://yon.ir/aVU9q

http://forum.persianseven.ir/t354945.html#post936353

http://yon.ir/cQeSb

https://forum.elster.de/anwenderforum/member.php?562546-novin70

https://www.panikad.com/ad/70131/

https://www.panikad.com/site/jarah.clinic/



:: بازدید از این مطلب : 400
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 تير 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

بیماری های مقعدی شامل بیماری های بواسیر، فیستول، شقاق، کیست مویی، آبسه و…می شود. این بیماری ها در موارد حاد تر بایستی از طریق درمان های تهاجمی مانند لیزر و جراحی درمان شوند. شاید یکی از مهمترین دغدغه بیماران در رابطه با درمان بیماری های مقعدی قبل از نتیجه ی درمان، هزینه ی این نوع عمل ها می باشد. زیرا هزینه بعضی عمل ها مثل هزینه جراحی بواسیر با لیزر سنگین بوده و همه بیماران از پس پرداخت آن بر نمی آیند.

هزینه جراحی بیماری های مقعدی

تعیین هزینه دقیق عمل جراحی بیماری های مقعدی مثل هزینه عمل کیست مویی کار مشکلی است زیرا هزینه عمل به عوامل متعددی از جمله پزشک، مرکز درمانی، شهری که قرار است درمان را در آن انجام دهید، شرایط بیمار و … بستگی داشته و نمی توان برای آن هزینه دقیقی را تعیین نمود. به علاوه هر مقدار بیماری شما پیشرفته باشد به عمل سنگین تری نیاز دارد و مسماً هزینه مورد نیاز برای درمان آن بیشتر است از همین روی توصیه می شود، در صورت بروز علائم سریعاً با پزشک مشورت نمایید.

هزینه لیزر بیماری های مقعدی

هزینه انجام لیزر بیماری های مقعدی نیز به عوامل متعددی بستگی دارد و تعیین هزینه ی آن کار مشکلی است پس لازم است برای تعیین قیمت با مرکز درمانی مورد نظر مشورت نمایید. اما خوب است بدانید از آنجا که لیزر به صورت سرپایی و در کمترین زمان ممکن انجام می شود، نیاز به طی دوره نقاهت و استراحت در منزل ندارد که این امر خود تا حد قابل توجهی هزینه های شما را کاهش خواهد داد.

قوانین بیمه در رابطه با پرداخت هزینه درمان لیزر

یکی از مهمترین مسئله در رابطه با درمان بیماری های مقعدی با لیزر این است که بیمه هزینه آن را تقبل نمی کند. دلیل این امر این است که به طور کلی شرکت های بیمه هزینه های روش های درمانی سرپایی، بدون بستری، بدون بی هوشی و کمتر از  شش ساعت را تقبل نمی کنند. در نتیجه هزینه ای بابت لیزر به بیمار پرداخت نمی کند. اما از آنجایی که یکی از مزیت های لیزر این است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان و طی دوره نقاهت ندارد، همچنان از نظر اقتصادی در مقایسه با جراحی به صرفه تر است.

منبع : ونک لیزر 

مطالب مرتبط: http://www.emdadgar.com/forum/showthread.php?tid=16458

http://www.emdadgar.com/forum/showthread.php?tid=16459

http://yon.ir/NnaGU

http://yon.ir/BYnfy

http://yon.ir/YKCZ5

https://forum.sa-mp.com/member.php?u=333137

https://subrion.org/forums/members/vanak70.15767/

https://subrion.org/members/info/vanak70/

https://www.edocr.com/user/nadihamidi2017

https://www.edocr.com/user/laservanak

http://irblog.loxblog.com/forum/?p=446&fid=446

http://forum.raymarine.com/member.php?action=profile&uid=30551

https://britishforcesdiscounts.co.uk/biz/a/93626-vanaklaser

http://www.i-phone.ir/forums/thread99982408.html#post1050803

https://support.bioconductor.org/u/20982/

https://onmogul.com/vanak70

http://yon.ir/QbcAu

https://www.sandiegoreader.com/users/vanak70/

http://www.cruzroja.es/creforumvolint_en/user/profile/40104.page

http://yon.ir/xqBYP

https://www.quibblo.com/story/c6bW-jkQ/

https://www.quibblo.com/story/c6bt-IhQ/

http://moisrex..com/Forum/Post/27526

http://hullcity.boardhost.com/viewtopic.php?pid=628646#p628646

https://piqs.de/user/vanak70

https://www.bonanza.com/users/38684166/profile

https://www.adsoftheworld.com/user/vanak70

http://yon.ir/pErUr

http://fissure.deyblog.ir/post/15

http://hullcity.boardhost.com/viewtopic.php?pid=620550#p620550

http://darmanenovin.blogfa.com/post/108

http://hullcity.boardhost.com/viewtopic.php?id=150097

http://www.webestools.com/profile-40555.html

https://bionumbers.hms.harvard.edu/bionumber.aspx?&id=116525

https://thimpress.com/forums/users/vanak70/

 



:: بازدید از این مطلب : 846
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 تير 1398 | نظرات ()