نوشته شده توسط : jody

بخشی از دستگاه گوارش که بین دهان و معده قرار می گیرد، مری نام دارد. مری یک لوله است و وظیفه اصلی آن حمل غذا و مایع پس از قورت دادنش از دهان به داخل معده است. این عضو لوله ای است که غذا، مایعات و بزاق دهان را به معده می رساند. شایع ترین مشکل بیماری های مری ریفلاکس معده به مری است که این بیماری با گذشت زمان، می تواند به مری صدمه بزند.

بیماری های مری

براساس اخبار و آمار منتشر شده بیماری های مری شایع هستند و از آنجا که مری در قفسه سینه قرار دارد و از پشت قلب عبور می کند، گاهی دردهایش با درد قلبی اشتباه گرفته می شود ؛ طبیعتا به دلیل اینکه بیماری های قلبی اهمیت زیادی دارند و بی توجهی به آنها یا غفلت ممکن است حتی به قیمت از دست رفتن جان بیماران شود، اگر بیمار از درد قفسه سینه شکایت می کند ابتدا باید از نبود مشکل قلبی در او مطمئن شد. اما رایج ترین علت درد قفسه سینه همچنان بیماری های مری است پس همه دردهای قفسه سینه مربوط به مشکلات قلبی نیست و علت بایستی توسط پزشک متخصص بعد از بررسی های دقیق تشخیص داده شود.

آزمایشات انجام شده برای تشخیص بیماری‌های مری

آزمایش هایی که ممکن است برای تشخیص بیماری های مری مورد استفاده قرار گیرند، عبارتند از؛ باریم ایکس ری (یا باریم بلع)، اندوسکوپی بالایی و اندازه گیری PH است.

در طول بارم بلع، اشعه ایکس از مری پس از خوردن محلول باریم به دست می آید.در آندوسکوپی فوقانی، یک لوله با یک دوربین و یک نور در انتهایش از دهان و مری عبور می کند. pH مری با ابزار ویژه ای که به مری منتقل می شود، اندازه گیری می شود.

بازگشت اسید معده یا رفلاکس مری

یک مشکل نسبتاً شایع که می تواند بر مری اثر بگذارد، بیماری رفلاکس اسید معده است (GERD). در این مشکل، اسفنکتر بین مری و مری تضعیف می شود، که به غذا و آنزیم های گوارشی در معده اجازه می دهد وارد مری شوند. بسیاری از مردم گاه به گاه سوزش سر دل یا سوهاضمه را تجربه می کنند، اما GERDزمانی تشخیص داده می شود که برگشت اسید معده در هفته بیش از دو بار دهد. در طول زمان، GERD می تواند به شرایط جدی تر از جمله زخم یا جراحت منجر شود.

بیماری کرون مری

مری می تواند تحت تاثیر بیماری کرون قرار گیرد، اگرچه بسیار نادر است، اما تخمین زده می شود که در کم تر از 1% از بیماران رخ می دهد. علایم بیماری کرون مری می تواند شامل مشکلاتی در بلعیدن و یا سوزش معده و سوزش سر دل باشد. اگر بیماری کرون در مری مظنون باشد، آندوسکوپی فوقانی ممکن است زخم، فیستول، جراحت و تنگی یا باریک بینی مری را آشکار کند. درمان بیماری کرون مری می تواند شامل دارو، انشعاب مری، تغذیه انترالی، و جراحی باشد.

اسفنکتر مری

دریچه ها در بالای مری و در انتهای گلو و در پایین مری و در ورودی مری توسط ماهیچه ای به نام اسفنکتر بسته می شوند. اسفنکتر به منظور اجازه دادن ورود غذا و مایع باز می شود، اما بعد دوباره به هم نزدیک می شوند تا مانع از برگشت از معده به مری و تا دهان شوند.

 



:: برچسب‌ها: بیماری مری , کرون مری , رفلاکس مری ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

یائسگی به معنای اتمام دوره‌ی قاعدگی است. یک زن بعد از یائسگی، توانایی باردارشدن را از دست می‌دهد و به‌دلیل نوسانات شدید هورمونی، علائم متوسط تا شدیدی را تجربه می‌کند. همه‌ی اینها ممکن است باعث افسردگی و تغییر روند عادی زندگی او شوند. اما همه‌ی خانم‌ها باید بدانند که یائسگی، یک بیماری محسوب نمی‌شود و به این معنا نیست که به پایان زندگی‌شان نزدیک شده‌اند. نکته‌ی جالب توجه اینجاست که یائسگی لزوما در میانسالی اتفاق نمی‌افتد و بعضی از خانم‌های جوان هم ممکن است یائسه شوند. پس لازم است خانم‌ها در هر سنی که هستند، اطلاعات‌شان را در این زمینه افزایش دهند. شما با خواندن مطالب زیر با مراحل مختلف یائسگی، علائم متداول و راه‌هایی برای خفیف‌ترکردن نشانه‌های آن آشنا می‌شوید.

نکات مهم

1.گُرگرفتگی که یک علامت شایع یائسگی است، می‌تواند چندین سال طول بکشد.

2.یائسگی ۳ مرحله دارد. مرحله‌ی اول که پیش‌یائسگی نامیده می‌شود و بیشتر از همه طول می‌کشد.

۳. خانم‌ها فقط به‌مدت یک سال در مرحله‌ی یائسگی هستند، اما ممکن است علائم پیش‌یائسگی را از چندین سال قبل از واردشدن به دوره‌ی یائسگی تجربه کنند.

یائسگی، یک بخش عادی و طبیعی از روند افزایش سن است. هنگامی‌که شما وارد دهه‌ی چهارم زندگی‌تان می‌شوید، بدن‌تان شروع به تولید استروژن کمتری خواهد کرد، تازمانی‌که شما دیگر قاعده نشوید. وقتی دوره‌ی قاعدگی‌تان متوقف شد، وارد دوره‌ی یائسگی می‌شوید. یائسگیِ طبیعی که بدون مداخله‌ی پزشکی رخ می‌دهد، در سه مرحله اتفاق می‌افتد:

  • پیش یائسگی؛
  • یائسگی؛
  • پس از یائسگی.

بسیاری از مردم یائسگی را با پیش‌یائسگی اشتباه می‌گیرند. پیش‌یائسگی، مرحله‌ای است که یک زن گذار به دوره‌ی یائسگی را آغاز می‌کند. برخی از نشانه‌های رایج پیش‌یائسگی عبارتند از:

  • گُرگرفتگی؛
  • تعریق شبانه؛
  • خشکی واژن.

در دوره‌ی پیش‌یائسگی، بدن شما استروژن کمتری تولید می‌کند و این روند را تا یک یا دو سال قبل از آنکه سطوح هورمونی شما به‌سرعت اُفت کنند، ادامه می‌دهد. پیش‌یائسگی می‌تواند تا ۱۰ سال قبل از ورود شما به مرحله‌ی یائسگی اتفاق بیفتد و اغلب در دهه‌ی چهارم زندگی‌تان آغاز می‌شود. اما برخی خانم‌ها در دهه‌ی سوم عمرشان وارد دوره‌ی پیش‌یائسگی می‌شوند.

هنگامی‌که به‌مدت ۱۲ ماه متوالی پریود نشوید، پزشکان یائسگی شما را تأیید می‌کنند. بعد از ۱۲ ماه شما وارد مرحله‌ی پس از یائسگی خواهید شد. اگر تخمدان‌های خود را با عمل جراحی برداشته‌اید، یائسگی ناگهانی را تجربه خواهید کرد.

 

ادامه در سایت چطور



:: برچسب‌ها: یائسگی , ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

خانم ها در سنين مختلف مستعد ابتلا به برخي از بيماري ها هستند. اين در حالي است كه با انجام برخي آزمون ها و چكاپ هاي دوره اي مي توان از بروز اين مشكلات پيشگيري كرد و يا با تشخيص به موقع آنها نسبت به درمان سریع اقدام كرد. در ادامه با مهمترين چكاپ هاي زنانه آشنا خواهيد شد.

پاپ اسمير

آزمايش نمونه هاي سلولي برداشته شده از قسمت گردن رحم در خانم ها پاپ اسمیر نام دارد. اين آزمون بهترين روش براي شناسايي عوارض پيش سرطاني و مخفي تومورهاي كوچكي است كه به سرطان گردن رحم منتهي مي شوند.

 اين در حالي است كه اگر سرطان گردن رحم زود شناسايي شود، مي توان آن را درمان كرد. به طور كلي همه خانم هايي كه ازدواج كرده اند بايد سالي يك بار براي آزمون پاپ اسمير به متخصص زنان مراجعه كنند اما انجام اين آزمون براي دختران مجرد ضرورتي ندارد.

خانم هايي كه سه سال مداوم نتيجه آزمايش شان منفي باشد مي توانند با نظر پزشك شان آن را هر سه سال يك بار انجام دهند اما افرادي كه به زگيل و عفونت مبتلا شده اند بيش از بقيه مستعد ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند و بايد با فاصله زماني كمتري آزمون پاپ اسمير انجام بدهند.

در اين بين بهترين زمان انجام اين آزمون بعد از اتمام قاعدگي يعني حدود روز ۱۲ يا ۱۳ سيكل قاعدگي است كه ضخامت مخاط دهانه رحم بيشتر و سلول هاي بيشتري در پاپ اسمير قابل برداشت است.

بنابراين قبل از انجام آزمون با پزشك خود مشورت كنيد تا از شرايط آن مطلع شويد؛ به عنوان مثال بايد بدانيد تا ۴۸ ساعت قبل از آزمايش پاپ اسمير نمي توانيد رابطه زناشويي داشته باشيد.

ماموگرافي

اگرچه گاهي آقايان نيز به سرطان سينه مبتلا مي شوند اما تعداد آقايان مبتلا به اين بيماري تقريباً يك صدم خانم هاست.

در بعضي از خانم ها عوامل مستعد كننده اي وجود دارد كه احتمال ابتلا به اين بيماري را افزايش مي دهد و از بين آنها مي توان به وجود سابقه سرطان سينه در بستگان مخصوصاً بستگان درجه اول فرد (مادر، خواهر، دختر)، كم تحركي و چاقي پس از سن يائسگي، مصرف چربي به مقدار زياد، افزايش سن، سابقه سرطان سينه و عود مجدد بيماري، يائسگي ديررس (بعد از ۵۵ سالگي)، بچه دار نشدن يا حتي تولد اولين فرزند بعد از سن ۳۰ سالگي اشاره كرد.

 خانم ها نبايد منتظر اين علائم باشند بلكه از سن ۲۵ سالگي بايد سالي يك بار توسط پزشك معاينه شوند و از ۳۵ سالگي به بعد، با توصيه پزشك در پنج سال اول يك ماموگرافي و سپس هر دو سال يك بار ماموگرافي داشته باشند.

به طور معمول بين ۴۰ تا ۵۰ سالگي بايد هر دو سال يك بار و از سن ۵۰ تا ۷۰ سالگي بايد به صورت سالانه ماموگرافي سينه انجام شود اما خانم هايي كه عوامل مستعد كننده مانند سابقه فاميلي و سرطان سينه در سنين پايين در آنها وجود داشته باشد بايد ماموگرافي را تحت نظر پزشك از سنين پايين تري شروع كنند.

همچنين مراجعه به پزشك ربطي به اينكه خانم متاهل يا مجرد است ندارد و گاهي توده ها در خانم هاي مجرد هم ديده مي شود.

آزمون سنجش تراكم استخوان

به گفته متخصصان، ذخيره شدن كلسيم در استخوان قبل از تولد آغاز مي شود و تا سن ۳۰ سالگي ادامه دارد؛ به طوري كه توده استخوان هر فرد معمولاً در ۳۰ تا ۳۵ سالگي به بيشترين ميزان خود مي رسد و پس از اين سن كاهش توده استخواني به صورت يك روند طبيعي آغاز مي شود و معمولاً ۳۰ درصد خانم هايي كه به سن ۷۵ سالگي مي رسند دچار شكستگي ناشي از پوكي استخوان مي شوند.

به كمك آزمون سنجش تراكم استخوان يا دانسيتومتري استخوان مي توان سفتي و سختي و درجه محكم بودن استخوان هاي بدن را تعيين كرده و براي انجام آن راه هاي متفاوتي وجود دارد ولي رايج ترين روش آن استفاده از روش DEXA است كه از اشعه ايكس براي سنجش تراكم استخوان استفاده مي كند و براي همه خانم ها از سن ۶۰ سال و براي آقايان از سن ۷۰ سالگي جهت تشخيص زود هنگام و درمان به موقع پوكي استخوان و جلوگيري از پيشرفت آن توصيه مي شود.

 براي افرادي كه سابقه شكستگي و يا سابقه خانوادگي پوكي استخوان دارند، اين آزمون بايد از سن ۴۰ تا ۴۵ سالگي انجام شود؛ به عنوان مثال ۷۰ درصد پوكي استخوان ها ژنتيكي است و فردي كه يك نفر از بستگان درجه اولش دچار شكستگي شده يا پوكي استخوان دارد، بايد هر سال آزمون سنجش استخوان انجام دهد.

منبع: www.beytoote.com



:: برچسب‌ها: آزمایش , چکاپ خانمها , پاپ اسمیر , ماموگرافی ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 دی 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : jody

هموروئید یا بواسیر نام بیماری شایع مقعدی است که امروزه به سبب زندگی غلط رواج بسیاری در میان مردم پیدا کرده است. این بیماری همراه با درد شدید، خارش، خونریزی و سایر علائم بروز کرده و نیاز به درمان فوری دارد، زیرا در صورت بی توجهی به درمان، بیماری گسترش یافته و درمان آن نیز با مشکل رو به رو می شود. برای درمان در مراحل ابتدایی بیماری علاوه بر تغییر در سبک زندگی می توان از روش‌‎هایی مانند مصرف دارو استفاده نمود تا در کنار رفع علائم ایجاد شده، بیماری نیز درمان شود. برخی از مهم‌ترین پمادهای پیشنهاد شده برای درمان دارویی بواسیر به این شرح است :

پماد و لوسیون پراموکسین

پراموکسین نوعی داروی بی حس کننده بوده که می‌تواند درد، سوزش و خارش ناشی از هموروئید را از بین ببرد. همچنین در رفع سایر مشکلات پوستی مانند آفتاب سوختگی، رفع نیش حشرات، سم، اگزما و… استفاده می‌شود. درمان دارویی بواسیر با پراموکسین، برای کودکان زیر 2 سال ممنوع و برای کودکان زیر 12 سال تنها با مجوز پزشک منعی ندارد. برخی از عوارضی که ممکن است پس از مصرف این دارو ایجاد شود، شامل سوزش و خشکی پوست، خارش، تاول و نازک شدن پوست است. در صورت بروز چنین عوارضی مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک خود اطلاع دهید.

پماد ام جی

این دارو یکی از داروهای طبیعی و موثر برای درمان دارویی بواسیر است که پایه اصلی آن را گیاه مورد تشکیل می دهد. پماد ام جی ضد باکتری، ضد قارچ، ضد التهاب و قابض بوده و می تواند در رفع علائم ناشی از بواسیر موثر باشد. مصرف این داروی بواسیر موجب می شود علائم بیماری از جمله درد، سوزش، خارش و … تسکین پیدا کند و با دارا بودن خاصیت قابضی عروق بواسیر نیز از بین بروند. از پماد ام جی می توان برای تسکین علائم هموروئید های درجه یک و دو استفاده نمود.

بر اساس یک مطالعه بر روی خواص گیاه مورد ثابت شد، این دارو حاوی یون‌های منقبض کننده عروق است و می تواند به رفع بواسیر کمک نماید. میزان مصرف این دارو دو بار در روز و هر بار یک اپلیکاتور است.

شیاف آنتی هموروئید(ایپروئید)

این داروی بواسیر دارای خواص قابض، ضد التهاب، ضد درد و بی حس کنندگی بوده و می‌تواند به رفع علائم این بیماری از جمله درد، خونریزی و التهاب کمک نماید. به علاوه استفاده از شیاف آنتی هموروئید می تواند به رفع سایر مشکلات مقعدی مانند التهابات مجرای مقعد، شقاق و … کمک نماید. این دارو دارای ماده ای به نام  فنیل افرین است که عروق متورم را باریک نموده و علائم بواسیر را رفع می کند. مصرف این شیاف تا هفت روز مجاز بوده و باید پس از طی این مدت در صورت عدم بهبودی مصرف دارو را قطع و به پزشک اطلاع دهید. این درمان دارویی بواسیر ممکن است با عوارضی مثل سردرد، افزایش ضربان قلب و عصبی شدن همراه باشد.

https://clinicdarman.com/%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%aa%d9%86%db%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%aa/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%88%db%8c%db%8c/



:: برچسب‌ها: درمان دارویی بواسیر , درمان دارویی هموروئید , درمان بواسیر با دارو , کلینیک پایتخت ,
:: بازدید از این مطلب : 247
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 دی 1398 | نظرات ()