بیماری‌های رایج مری و علائم آن
نوشته شده توسط : jody

بخشی از دستگاه گوارش که بین دهان و معده قرار می گیرد، مری نام دارد. مری یک لوله است و وظیفه اصلی آن حمل غذا و مایع پس از قورت دادنش از دهان به داخل معده است. این عضو لوله ای است که غذا، مایعات و بزاق دهان را به معده می رساند. شایع ترین مشکل بیماری های مری ریفلاکس معده به مری است که این بیماری با گذشت زمان، می تواند به مری صدمه بزند.

بیماری های مری

براساس اخبار و آمار منتشر شده بیماری های مری شایع هستند و از آنجا که مری در قفسه سینه قرار دارد و از پشت قلب عبور می کند، گاهی دردهایش با درد قلبی اشتباه گرفته می شود ؛ طبیعتا به دلیل اینکه بیماری های قلبی اهمیت زیادی دارند و بی توجهی به آنها یا غفلت ممکن است حتی به قیمت از دست رفتن جان بیماران شود، اگر بیمار از درد قفسه سینه شکایت می کند ابتدا باید از نبود مشکل قلبی در او مطمئن شد. اما رایج ترین علت درد قفسه سینه همچنان بیماری های مری است پس همه دردهای قفسه سینه مربوط به مشکلات قلبی نیست و علت بایستی توسط پزشک متخصص بعد از بررسی های دقیق تشخیص داده شود.

آزمایشات انجام شده برای تشخیص بیماری‌های مری

آزمایش هایی که ممکن است برای تشخیص بیماری های مری مورد استفاده قرار گیرند، عبارتند از؛ باریم ایکس ری (یا باریم بلع)، اندوسکوپی بالایی و اندازه گیری PH است.

در طول بارم بلع، اشعه ایکس از مری پس از خوردن محلول باریم به دست می آید.در آندوسکوپی فوقانی، یک لوله با یک دوربین و یک نور در انتهایش از دهان و مری عبور می کند. pH مری با ابزار ویژه ای که به مری منتقل می شود، اندازه گیری می شود.

بازگشت اسید معده یا رفلاکس مری

یک مشکل نسبتاً شایع که می تواند بر مری اثر بگذارد، بیماری رفلاکس اسید معده است (GERD). در این مشکل، اسفنکتر بین مری و مری تضعیف می شود، که به غذا و آنزیم های گوارشی در معده اجازه می دهد وارد مری شوند. بسیاری از مردم گاه به گاه سوزش سر دل یا سوهاضمه را تجربه می کنند، اما GERDزمانی تشخیص داده می شود که برگشت اسید معده در هفته بیش از دو بار دهد. در طول زمان، GERD می تواند به شرایط جدی تر از جمله زخم یا جراحت منجر شود.

بیماری کرون مری

مری می تواند تحت تاثیر بیماری کرون قرار گیرد، اگرچه بسیار نادر است، اما تخمین زده می شود که در کم تر از 1% از بیماران رخ می دهد. علایم بیماری کرون مری می تواند شامل مشکلاتی در بلعیدن و یا سوزش معده و سوزش سر دل باشد. اگر بیماری کرون در مری مظنون باشد، آندوسکوپی فوقانی ممکن است زخم، فیستول، جراحت و تنگی یا باریک بینی مری را آشکار کند. درمان بیماری کرون مری می تواند شامل دارو، انشعاب مری، تغذیه انترالی، و جراحی باشد.

اسفنکتر مری

دریچه ها در بالای مری و در انتهای گلو و در پایین مری و در ورودی مری توسط ماهیچه ای به نام اسفنکتر بسته می شوند. اسفنکتر به منظور اجازه دادن ورود غذا و مایع باز می شود، اما بعد دوباره به هم نزدیک می شوند تا مانع از برگشت از معده به مری و تا دهان شوند.

 





:: برچسب‌ها: بیماری مری , کرون مری , رفلاکس مری ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: